Marjane Satrapi er mest kjent for
tegneseriebiografien sin, Persepolis, der hun forteller om oppveksten
i Iran under det islamske prestestyret og om tenårene i Sveits.
Embroideries handler også om Marjane i Iran, men denne gangen
er hun en voksen kvinne, og det handler ikke bare om hennes eget liv,
men om en hel gruppe iranske kvinners forhold til menn og seksualitet.
Etter at de har hatt middagsselskap, er det Marjanes oppgave å
bestyre samovaren. Marjane forteller først om forholdet hun har
til bestemoren og morgenkoppen med te. Så forteller hun om teen
hun serverer etter middagene, og samtalene kvinnene har over tekoppene
mens mennene ligger og tar seg en lur. ”To speak behind other’s
backs is the ventilator of the heart”, sier Marjanes bestemor
og det blir stående som et slags motto for alle historiene som
skal bli fortalt. Det er bestemor selv som begynner å fortelle,
om ei venninne fra ungdomsårene som nå er død etter
år med inkontinens, og som hadde et problem på bryllupsnatta
si fordi hun ikke var jomfru. Så følger historier om ekteskap,
både arrangerte og frie, ulykkelig kjærlighet, utroskap,
illuderte jomfruhinner, sex i mørket, europeiske menn, og så
videre. Kvinnene forteller hverandre sine mest intime og hemmelige livshistorier,
men også historier de har hørt om andre.
Marjane Satrapi får høre om de voksne kvinnenes forhold
til menn, og i tegneseriens form gjenforteller hun historiene som gir
et fint innblikk i noen moderne iranske kvinners forhold til seksualitet
og hvordan samfunnet rundt dem forholder seg til kvinnene og deres verden.
Tegningene er ikke holdt innenfor ruter, og i et realistisk svart-hvitt
og i Satrapis karakteristiske stil, er det nesten som selv å være
til stede i teselskapet.