PISA – PISA –ikke det skjeve tårn,
men det skjeve resultat med hensyn til
leseevne, regnevett og naturfagkunnskap hos den oppvoksende slekt.
Men hva er PISA?
PISA er forkortelse av ”Programme for International Student Assessment”
– og hva det er får man mye bedre greie på etter å
ha lest den utmerkete redegjørelsen i boken "Rett spor
eller ville veier?" fra fem forskerne ved Institutt for lærerutdanning
og skoleutvikling, Universitetet i Oslo.
Leser man denne forståelige og greie redegjørelsen for opplegg,
metoder og utvalg av prøvekaniner, har man et godt grunnlag for
å kaste seg ut i debatten.
Pisa, som er et samarbeid mellom medlemslandene i OECD, ble gjennomført
første gang i år 2000 og planen er å gjenta undersøkelsen
hvert tredje år fremover. Forrige gang var det særlig vekt
på lesing, denne gangen på matematikk.
De norske resultatene – som omfatter 4.046 15-åringers prestasjoner
- blir analysert og nøkternt kommentert ut fra resultatene på
2-timers prøver i hhv. matematikk, naturfag og lesing, og ut fra
registrering av data om skolebakgrunn og hjemmebakgrunn.
Og hva er det så PISA måler?
Det er frigitt et utvalg matematikkoppgaver fra 2003-testen. I disse synes
det som om det er regnevettet som testes mer enn puggete kunnskaper. Ja,
bare se selv …